Frontsida/Aktuellt/FBC:s rapport: vägande skäl för att förbättra kulturbranschens försörjningsberedskap
Publicerad 12.12.2024
FBC:s rapport: vägande skäl för att förbättra kulturbranschens försörjningsberedskap
Försörjningsberedskapscentralen har publicerat en rapport om det aktuella försörjningsberedskapsläget och dess utveckling i kulturbranschen som en del av den mentala kriståligheten. Rapporten söker klarhet i hur kulturbranschens försörjningsberedskap och verksamhetsförutsättningar kunde förbättras i händelse av allvarliga störningar och undantagsförhållanden.
Kulturbranschen är en central aktör som skapar och upprätthåller den mentala kriståligheten, ett slags ”mentalt reservförråd”. Den mentala kriståligheten är ett av samhällets mest livsviktiga funktioner. Detta framkommer också i statsrådets principbeslut från oktober 2024 om försörjningsberedskapens målsättningar.
Det finns vägande skäl för en förbättring av kulturbranschens försörjningsberedskap med tanke på branschens kontinuitet och återhämtning. I det stora hela har branschen dock befunnit sig utanför den traditionella försörjningsberedskapsverksamheten.
Kulturbranschen består av ett brett och mångsidigt nätverk av aktörer som avviker från varandra. Det inkluderar företag, aktörer inom den offentliga makten och andra sammanslutningar med stora variationer när det gäller kritisk försörjningsberedskap och beredskapsnivå.
Inom branschen är det möjligt att bland annat öka förståelsen om försörjningsberedskap och förbättra driftssäkerheten och beredskapen. Med hjälp av ett nätverk och gemensamma verksamhetsmodeller kan man snabba upp reaktionen på störningar och återhämtningen från dem.
”Rapporten om kulturbranschens försörjningsberedskap har sammanställts tillsammans med aktörer inom branschen och utgör en god grund för fortsatt arbete. Härnäst kommer vi att försöka engagera aktörer inom kulturbranschen i försörjningsberedskapsverksamheten på ett sätt som beaktar branschens mångsidighet”, säger FBC:s verkställande direktör Janne Känkänen.
I rapporten övervägs metoder och aktörer med vilka man kunde förbättra kontinuiteten av verksamhet som är nödvändig för kulturbranschens försörjningsberedskap samt produktionen av och tillgången på kulturella tjänster i händelse av allvarliga störningar och undantagsförhållanden.
Det mest naturliga är att kulturbranschens försörjningsberedskap byggs upp kring en gemensam verksamhet i form av ett nätverk som konkretiseras i mån av möjlighet. På så sätt skulle åtminstone de mest betydelsefulla organisationerna och experterna engageras i utvecklingen av försörjningsberedskapen.